Kodeks Etyki

ZARZĄDZENIE NR 3/2016

          Dyrektora Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie

z dnia 8 stycznia 2016 roku  

 

w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etyki pracowników samorządowych zatrudnionych      w Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie

 

Na podstawie art. 24, art. 25 ust.1, art. 29 ust. 1, art. 30 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ( t.j.Dz.U. z 2014r. , poz. 1202 z późn. zm.) oraz § 7 pkt 1) i pkt 2) Regulaminu Organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie uchwalonego Uchwałą Nr 134/2016 Zarządu Powiatu w Koszalinie z dnia 8 stycznia 2016r. , zarządzam co następuje:

 

§ 1. Wprowadza się Kodeks Etyki pracowników samorządowych zatrudnionych w Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszego zarządzenia i poleca się do sumiennego stosowania.

§ 2.   Zobowiązuje się osobę zatrudnioną na samodzielnym stanowisku ds. Kadr i Administracji do zapoznania pracowników z Kodeksem Etyki.

 § 3.  Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od dnia 1 stycznia 2016r.

 

 

 

Dyrektor

Ewa Paprocka-Palkowska

 

 

 

 

Załącznik Nr 1

do Zarządzenia Nr 3/2016

Dyrektora Domu Pomocy Społecznej

 im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie

z dnia 8 stycznia 2016r.

 

 

KODEKS ETYKI PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH

DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ IM. ANSELMA ALOJZEGO MŁODZIKA W PARSOWIE

 

ROZDZIAŁ I

Zasady ogólne

 

  1. Kodeks Etyki pracowników Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika  w Parsowie, nawiązuje do idei pracy socjalnej – poszanowania godności człowieka i obrony tej godności, prawa człowieka do samostanowienia oraz dbałości  o równość szans.
  2. Kodeks zawiera pewne standardy zachowań etycznych, których pracownicy muszą przestrzegać, wykonując swoją pracę. Standardy te odnoszą się do wykonywania zawodów, relacji z mieszkańcami, współpracownikami, pracodawcą i społeczeństwem.
  3. Kodeks stanowi podstawę do rozwiązywania sporów etycznych, gdy zachodzi wątpliwość, że postępowanie pracownika nie spełnia warunków w nim zawartych lub z niego wynikających.
  4. Kodeks stara się objąć etyczną regulacją możliwie najistotniejsze sfery aktywności pracowników Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie.

 

ROZDZIAŁ II

Ogólna postawa i sposób postępowania pracownika

 

  1. Pracownik zobowiązany jest do wykonywania powierzonych mu obowiązków rzetelnie, sumiennie oraz z poszanowaniem godności i szacunku względem drugiego człowieka.
  2. Pracownika powinno cechować wysokie morale zawodowe i osobiste.
  3. Pracownik zachowuje uprzejmość i szacunek w kontaktach z mieszkańcami, osobami   z zewnątrz, zwierzchnikami, podwładnymi oraz współpracownikami.
  4. Pracownik powinien dbać o podwyższenie kwalifikacji zawodowych, tak aby swym profesjonalizmem gwarantować wysoką jakość świadczonych usług.
  5. Pracownik powinien wykorzystywać w swej pracy zawodowej wiedzę, umiejętności     i wartości leżące u podstaw pracy z drugim człowiekiem i na rzecz drugiego człowieka.
  6. Pracownik powinien w swojej pracy kierować się dobrem mieszkańca.
  7. Pracownik zobowiązany jest przeciwstawiać się praktykom niehumanitarnym lub dyskryminującym osobę czy grupę osób.
  8. Pracownik powinien ponosić ostateczną odpowiedzialność za jakość i zakres świadczeń, do których się zobowiązuje, które zleca lub wykonuje.
  9. Pracownik nie może wykorzystywać kontaktów służbowych, kontaktów  z mieszkańcami i ich rodzinami dla osiągnięcia własnej korzyści.

 

 

ROZDZIAŁ III

Odpowiedzialność etyczna wobec mieszkańca

 

  1. Pracownik zobowiązany jest do poszanowania godności mieszkańca i jego prawa do samostanowienia, stosownie do jego możliwości psychicznych i fizycznych.
  2. Pracownik jest zobowiązany do równego traktowania mieszkańców bez względu na wiek, płeć, stan cywilny, orientację seksualną, narodowość, wyznanie, przekonania polityczne oraz inne preferencje i cechy osobiste.
  3. Obowiązkiem pracownika jest odnoszenie się z szacunkiem, uprzejmością i życzliwością do mieszkańców Domu, bez zbędnych, a w szczególności negatywnych emocji.
  4. Pracownik zobowiązany jest wykazać zaangażowanie na rzecz pomocy mieszkańcowi oraz wykorzystać w tym celu swoją wiedzę, umiejętności zawodowe i kompetencje.
  5. Pracownik powinien – stosowanie do możliwości mieszkańca – wzmacniać jego wysiłki na rzecz życiowego usamodzielnienia.
  6. Pracownik zobowiązany jest do udzielenia mieszkańcowi pełnej informacji na temat dostępnych świadczeń oraz uprawnień do świadczeń i wynikających z nich zobowiązań.
  7. Pracownik, który nie jest w stanie samodzielnie zrealizować pkt. 6, winien zasięgnąć konsultacji współpracowników i zwierzchników lub poinformować mieszkańca o osobie kompetentnej do udzielenia informacji.
  8. Pracownik zobowiązany jest do zachowania w tajemnicy informacji uzyskanych od mieszkańca, jeśli nie godzą one w bezpieczeństwo innych osób i nie są niezgodne z prawem.

 

ROZDZIAŁ IV

Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec współpracowników

 

  1. W swych kontaktach ze współpracownikami pracownik powinien:
  1. respektować wiedze i doświadczenie;
  2. przestrzegać zasady lojalności zawodowej;
  3. w ocenach współpracowników kierować się obiektywizmem;
  4. w przypadku współpracowników naruszających zasady niniejszego kodeksu zająć krytyczne stanowisko w odpowiednim miejscu i czasie.
  1. Pracownik powinien współpracować z innymi pracownikami w celu wykonywaniu obowiązków zawodowych.
  2. Pracownik winien rozwiązywać konflikty ze współpracownikami bez uszczerbku dla dobra mieszkańców Domu.

 

ROZDZIAŁ V

Odpowiedzialność etyczna pracownika wobec pracodawcy

 

  1. Pracownik powinien przestrzegać zobowiązań podjętych wobec instytucji zatrudniającej, a przede wszystkim przestrzegać obowiązujące w jednostce regulaminy i procedury.
  2. Pracownik powinien dążyć do pełnego zaangażowania, poprawy efektywności pracy  i podnoszenia jakości świadczonych usług.
  3. W kontaktach z przełożonymi pracownik powinien respektować wiedzę   i doświadczenie oraz przestrzegać zasad lojalności zawodowej.
  4. Pracownik nie powinien w obecności mieszkańców i innych pracowników Domu wyrażać krytycznych opinii o przełożonych, współpracownikach i mieszkańcach.
  5. Pracownik powinien wykazać powściągliwość w publicznym wypowiadaniu poglądów na temat funkcjonowania Domu.
  6. Pracownik powinien w sposób racjonalny dysponować środkami finansowymi   i rzeczowymi. 

 

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia kontrolne

 

Pracodawca jest zobowiązany zapoznać z treścią Kodeksu każdego pracującego oraz przyjmowanego do pracy pracownika przed rozpoczęciem prze niego pracy, a pracownik potwierdza znajomość Kodeksu swoim podpisem pod odpowiednim oświadczeniem, które zostanie załączone do akt osobowych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 2

do Zarządzenia Nr 3/2016

Dyrektora Domu Pomocy Społecznej

 im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie

z dnia 8 stycznia 2016r.

 

 

 

 

…………………………………………………………….

         / imię i nazwisko pracownika/

 

 

…………………………………………………………..

                        /stanowisko/

 

 

………………………………………………………….

      / dział/

 

 

 

O Ś W I A D C Z E N I E

 

Przyjmuję do wiadomości i stosowania treść obowiązującego Kodeksu Etyki Pracowników Domu Pomocy Społecznej im. Anselma Alojzego Młodzika w Parsowie, sporządzonego na podstawie art. 24, art. 25 ust.1, art. 29 ust.1 oraz art. 30 ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych ( t.j. Dz.U. z 2014r., poz. 1202 z późn. zm.) oraz zobowiązuję się do jego przestrzegania.

 

 

 

 

 

Parsowo, dnia ………………………………….                                  ….……………………………………………

                                                                                                 /czytelny podpis pracownika/        

 

 

 

 

Wytworzył:
Ewa Paprocka-Palkowska
Udostępnił:
Monika Brodzińska
(2018-04-18 10:27:26)
Ostatnio zmodyfikował:
Monika Brodzińska
(2021-01-12 10:42:22)

       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki